Överlämning som förberedelse av specialpedagogiska insatser i matematik

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Författare: Maria Jörgensen; [2015-11-10]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att ta reda på hur överlämnanderutiner kring matematikutveckl-ingen hos förskoleklassen används som ett redskap för att förbereda specialpedagogiska insat-ser i årskurs ett. Teorianknytning: Studien utgår från organisationsteorin och den nyinstitutionella teorin där enligt Kärreman & Rehn (2007) dagens organisationer är mycket förändringsbenägna. Inom organisationsteorin är studier av planerade förändringar vanliga. Planerade förändringsproces-ser skall bland annat att öka kvalitet. De rutiner som finns i organisationen kan tolkas på olika sätt. I studien ligger intresset i att undersöka om och hur rutiner för överlämning av förskoleklassens matematiska kunskaper används som underlag för specialpedagogiska förberedelser inför årskurs ett. Studien kan knytas till det relationella perspektivet där man enligt Ahlberg (2009) talar om elever i svårig-heter och fokus hamnar då på samspelet mellan individ och omgivning, där man studerar och analyserar samspelet mellan individ och miljö på individ- grupp-organisations- och samhälls-nivå. Hur specialundervisningen bedrivs beror bland annat på dessa faktorer Metod: Undersökningsmetoden kan ses som kvalitativ men där tolkningsfriheten är begrän-sad. Det som söks är information och fakta kring forskningsfrågan. Man kan göra intervjuer för att få empirisk kunskap om intervjupersonernas typiska erfarenheter av ett ämne, som i den fenomenologiska intervjun om lärande. Enligt Esaiasson, Gilljam, Oscarsson och Wängnerud (2012) motiveras valet av intervjupersoner i en informantundersökning av personernas positioner och där igenom kunskap som är viktig för att få belägg i ett händelseförlopp. Då det gäller urval av kommun var det naturligt att ta en kommun som jag redan sedan tidigare har viss kunskap kring. Studien genomfördes i två stadsdelar och på större och mindre skolor i den centrala delen av kommunen samt även större och mindre skolor i utkanten av kommunen. Resultat: Resultatet i studien visar på att de rutiner som finns på de studerade skolorna är i behov av utveckling på olika sätt. Man arbetar förberedande med specialpedagogiska insatser på organisations-, grupp och individnivå utifrån de svårigheter eleven är i. Hur och när kart-läggning sker ser olika ut på skolorna i studien vilket i sin tur påverkar när man sätter in de specialpedagogiska anpassningarna utifrån kartläggning och överlämnad information. Ytterli-gare en aspekt framkom kring den överlämnade informationen och det är det större fokus som elevernas språkliga utveckling får vid övergången mellan förskoleklass och årskurs 1.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)