Föräldrars upplevelse av diagnosprocessen för barn med autismspektrumtillstånd : en litteraturstudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: Autismspektrumtillstånd (AST) är ett samlingsnamn för funktionsnedsättningar som påverkar individens sätt att vara, tänka och kommunicera. AST innefattar olika diagnoser där de gemensamma dragen kallas autism. Föräldrars upplevelse av diagnosprocessen har stor betydelse då föräldrarna är de första som observerat barnets beteende och de är föräldrarna som agerar och söker hjälp. Hur föräldrarna upplever vården från första kontakten till att de får en diagnos för sitt barn ger en inblick i upplevelsen av att vara förälder till barn med AST. Syfte: Att beskriva föräldrars upplevelse av diagnosprocessen för barn med autismspektrumtillstånd. Metod: En litteraturstudie där 14 vetenskapliga artiklar analyserats med kvalitativ innehållsanalys med manifest ansats. Resultat: Föräldrars upplevelse av diagnosprocessen för barn med AST beskrivs i fem kategorier. Att känna oro kring barnets utveckling och söka hjälp, information och behandling, Att känna skuld och skam, Att känna sorg, hjälplöshet och att inte bli tagen påallvar, Att relationer inom familjen påverkas samt hur familjen blir förändrad, Att acceptera att ens barn har fått en diagnos och planera inför en ny framtid. Slutsats: Denna studie är viktig då den belyser föräldrarnas upplevelse, deras behov av hjälp och stöd samt upplevelsen av vårdkedjan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)