MOBBNING  : - Några lärares och elevers syn på mobbning i årskurs 3

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Det skrivs en hel del i tidningarna om barn som är utsatta för mobbning. Ca 50 000 elever har någon gång känt sig mobbade i skolan, men bara 500 anmälningar har kommit in till BEO ( barn och elevombudet). I denna studie vill vi synliggöra några lärares syn på mobbning, samt se hur de arbetar förebyggande för att motverka mobbning. Vi vill även ta del av elevers uppfattning om mobbning, delar de samma uppfattning som de vuxna? På de skolor där vi har gjort denna studie arbetar man framför allt med två olika modeller för att motverka mobbning. Dessa två modeller, som är Friends och Farstamodellen, har vi en grundlig beskrivning av. I vår studie använde vi oss av en enkät tagen från Björndell (1997). Vi modifierade den för att passa vårt syfte bättre med hjälp av några lärarintervjuer, som sedan skulle ligga till grund för vår elevenkät. Vi gjorde en kvalitativ elevenkät. Lärarna definierade mobbning som att utsätta någon för trakasserier eller nedsättande ord, där man bedömer det fysiska utseendet eller vad man har för klädsel på sig. Lärarna säger även att man måste lyssna på barnen när de kommer och säger att de blir mobbade, men att man även måste skilja på om det är enskilda händelser eller återkommande. Elevernas svar delade vi in i olika kategorier så som fysisk, social, verbal mobbning. Det mest positiva vi kan se i resultatet är att en stor majoritet av barnen har stor tilltro till sin lärare och dess kompetens att kunna stoppa mobbning. Elevernas tilltro till att lärarna på respektive skolor skulle kunna hjälpa till att stoppa mobbning om det skulle förekomma, är alltså väldigt stark.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)