Ökning av ekologisk skolmat – är det möjligt? Inköpares uppfattningar om ekologiska inköp i offentliga skolmåltidsverksamheter.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Sammanfattning: Uppsatsen inleds med en kort introduktion i ämnet hållbar utveckling för att sedan fokusera på den ekologiska dimensionen av begreppet. Bakgrunden belyser hur miljöproblem kan kopplas till maten vi äter och miljöfördelar med ekologiskt jordbruk. År 2005 satte regeringen ett produktionsmål för jordbruket att 20 procent av arealen ska brukas ekologiskt till år 2010. För att möta produktionsmålet sattes ett inriktningsmål för den offentliga konsumtionen att 25 procent skulle vara ekologiskt år 2010. Flera tidigare studier visar att komplexiteten med att öka andelen ekologiska livsmedel i måltidsverksamheter är stor. Vi har därför valt att undersöka hur inköpsansvariga inom offentliga skolmåltidsverksamheter upplever sina inköp av ekologiska livsmedel med fokus på Stockholm, Göteborg och Malmö. Tillvägagångssättet vi använt oss av för att svara på syftet är samtalsintervjuer. Inköpsansvariga inom offentliga skolmåltidsverksamheter tillfrågades och resultatet visar sex respondenters uppfattningar, två från varje stad. Inspirationen till metoden kommer från kvalitativ intervjumetod och vid analysen har såväl tematisering som fenomenografi använts som metod för att på bästa sätt svara på frågeställningarna. Valet av fenomenografi gjordes för att hitta variationerna kring inköparnas uppfattningar. Resultatet visar på fem uppfattningar som samtliga respondenter resonerade kring under intervjuerna och dessa har belysts utifrån ett brett spektra. Gemensamt för samtliga respondenter var att engagemang är en uppfattning som de anser som den viktigaste hörnstenen i arbetet för att köpa in ekologiska livsmedel till verksamheterna. Engagemanget yttrar sig dock på en mängd olika sätt. Andra uppfattningar som visar sig i resultatet är att inköp av ekologiska livsmedel kräver/inte kräver ökade ekonomiska resurser, att tillagning med ekologiska produkter kräver ett annat arbetssätt, att tillgången på ekologiska produkter är tillräcklig samt att det finns hinder med ekologiska inköp. Slutsatsen som kan dras är att det krävs ett stort engagemang för ekologisk mat för att kunna ta sig över upplevda hinder. Vid ökade ekologiska inköp i en verksamhet krävs ett lösningsfokuserat tankesätt för att komma vidare i arbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)