Fuel quality sensors for HD engines

Detta är en Master-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Författare: Cosmin Duca; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Under de senaste åren har de globala utsläpps standarder blivit mer stringenta när vi talar om Heavy Duty (HD) Dieselmotorer. Dessutom har varje region, eller land, sina egna regler med egna utsläppsnivåer för de huvudsakliga föroreningarna: CO, kolväten (HC), kväveoxider och partiklar (PM). Också, den verkliga användning, skiljer sig alltid från laboratorieförhållanden där motorerna testas för att klara lagkraven. För ett företag som Scania, som utvecklar och använder HD dieselmotorer och har ett intresse av att sälja sina produkter över hela världen, har olika utsläpps regler en direkt inverkan på den framtida produktutvecklingen. Dieselmotor utrustade HD lastbilar eller bussar kontinuerligt förbättras ständigt i syfte att uppfylla dessa lagkrav, antingen genom nya och komplexa motorkonstruktioner, förbränningskontrollstrategier eller avgasefterbehandlingssystem (t.ex. Catalyst, SCR, EGR, UDS, etc.). Men ingenting kan anpassa en dieselmotor för olika de bränsletyper som den kan träffa på under en resa från norra Sverige till södra Italien. Det är därför bränslekvalitet och bränslets egenskaper är viktiga aspekter när man talar om motorutveckling och utsläpp.Denna avhandling föreslår en rad svar om bränslekvalitets mätningar. Först föreslås definitioner för de viktigaste bränsleegenskaperna. Deras påverkan på drift och utsläpp diskuteras också. För det andra presenteras en översyn av de för närvarande tillgängliga teknikerna på marknaden för mätning ombord. Dessa tekniker kan mäta och upptäcka dessa bränsleegenskaper. De inbyggda teknikerna är tänkta att införliva samma mätteknik som ett laboratoriet som används för analys av bränsleparametrar, erbjuda jämförbara resultat, större rörlighet och fordonsanpassningsförmåga. Till sist, föreslår avhandlingen tre sensorer som innehåller två innovative ombord mätnings tekniker, som kan upptäcka bränslets egenskaper. Dessa sensorer är testade med olika typer av bränslen, bränsleblandningar och förorenade bränslen. Testresultat är mer än överraskande och intressant, då varje sensor erbjuder annat än väntad prestanda och användbarhet. Stämgaffel teknik till exempel har två sensorer representerade och den minst lovande sensorn visade sig vara lite mer exakt än den andra. NIR-sensor som utvärderas i detta arbete, har jämförbara resultat med stämgaffelgivare, när vi talar om väldefinierade bränsletdensitets mätningar. Trots detta, andra mätningar som är specifika för denna typ av NIR-teknik, erbjuder den inte resultat på den förväntade nivån.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)