”Tjejer kan inte göra det som killar kan ibland och killar kan inte göra det som tjejer kan ibland” - Bildanalys som metod för att lyfta förskolebarns tankar kring genus.

Detta är en C-uppsats från

Författare: Karin Staf; [2010]

Nyckelord: Genus; norm; pedagogik; förskolan; bildanalys;

Sammanfattning: Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att lyfta förskolebarns tankar omgenus. Frågan jag undersöker är hur medvetna barn iförskoleåldern är om genus. Som metod använder jag mig av enbildanalys där jag för diskussioner kring massmediabilder medbarn i åldrarna tre till sex år. Efter samtalen analyserar jag barnenssvar utifrån hur barnens associationer överensstämmer medsamhällets normer och oskrivna regler för hur genushierarkier isamhället upprätthålls. Jag ser ett tydligt resultat i hur barnenupplever ”killigt” och ”tjejigt” på olika sätt, men också vad förslags beteende som förväntas av just killar och tjejer genom minasamtal med barnen. Genom att lyfta barnens tankar på detta sätt,blir vi som vuxna och pedagoger förhoppningsvis medvetna omvikten av självreflektion för ett bättre fungerade arbete kringgenuspedagogik, men också hur bilden av genus förmedlas genombilder barn kommer i kontakt med varje dag och att vi därför aktivtbör arbeta för att inte förmedla stereotyper till barnen. 1

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)