Sexualiseringen av barndomen : Genus och könsidentiteter i barnkläder

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Författare: Frida Blomgren; [2014]

Nyckelord: Genus; kläder; barn; könsidentitet; femininitet; maskulinitet;

Sammanfattning: I detta arbete kommer barnens utformning av deras könsidentiteter i förhållande till sina kläder att diskuteras. Metoden som använts är fokusgruppsintervjuer med barn i fem-sexårsåldern. Intervjuerna har utförts på en förskola i en storstad med en könsblandad grupp och två könshomogena grupper. Barnen använder främst kläder och färger för att visa sin tillhörighet inom en viss grupp, flicka eller pojke. Kläderna och färgerna som barnen använder är till stor del könsnormativa. Detta kan komma ifrån en heterosexuell norm som betonar skillnader mellan män och kvinnor. Men barnen visar också att de är villiga att ändra sina åsikter om hur flickor respektive pojkar bör klä sig, och visar relativt stor acceptans inför de som klär sig könsöverskridande. Barnens uppfattningar om kläder lärs in ifrån vuxna omkring dem. Det vore därför möjligt att öppna upp för fler könsöverskridanden bland barnen, om vuxna omkring dem agerar som genusmedvetna förebilder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)