Modellering av grävpålar i Plaxis 2D : En parameterstudie applicerad på nya Vårbybron, Stockholm

Detta är en Master-uppsats från KTH/Jord- och bergmekanik

Sammanfattning: I samband med Förbifart Stockholm och Tvärförbindelse Södertörn förväntas en flaskhals skapas vid Vårbybron i södra Stockholm. För att förhindra överbelastning planeras en nybyggnation där pålgrundläggning med grävpålar föreslås. Markförhållanden är ovanliga i Stockholm, med över 100 meter ned till berg. Komplexa omständigheter i området gör det nödvändigt att analysera markrörelser som verkar på grundläggningen. Syftet med studien är att undersöka horisontella- och vertikala sättningar vid ett brolandfäste. Syftet är vidare att analysera vilken typ av numerisk konstitutiv modell som är lämplig med hänsyn till studiens specifika fall och område; Mohr-Coulomb (MC), Hardening Soil (HS) och Hardening Soil med small-strain stiffness (HSS). Slutligen ska jordparametrarnas väsentlighet avgöras i en parameterstudie. Sonderingsdata tillämpas i studien för att skapa en jordlagermodell i AutoCAD Civil 3D 2019 Metric och vidare simulering av sättningar i Plaxis 2D. Vid modellering av sättningar i förekommande geologi rekommenderas att en avancerad modell används, med fördel HSS. Däremot kräver mer avancerade modeller noggranna indata för tillförlitligt resultat och ytterligare tester för styvhetsparametrar bör utföras. I detta projekt kan dyrare tester tänkas sänka slutgiltig budget, eftersom underskattning av moduler i djupa och fast lagrade jordar baserade på konservativt valda moduler ger upphov till en dyrare konstruktion.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)