SJUKSKÖTERSKANS UNDERVISANDE ROLL FÖR ATT NÅ FÖLJSAMHET TILL EGENVÅRD HOS PATIENTER MED TYP 2 DIABETES

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

Sammanfattning: Bakgrund: Av Sveriges befolkning har ca 2-4,5 % diagnosen diabetes. Av de diagnostiserade har 10-15% typ 1 diabetes och resterande typ 2 diabetes. Eftersom sjukdomen ständigt ökar så finns dessa patienter överallt. Det finns således stor möjlighet att som färdig sjuksköterska träffa dessa patienter både inom primärvård och slutenvård. Syfte: Syftet med den här litteraturstudien är att beskriva hur en sjuksköterska kan undervisa en patient med diabetes typ 2 för att uppnå följsamhet till egenvård. Metod: Uppsatsen är en litteraturstudie som baseras på n=10 vetenskapliga artiklar varavn= 6 kvalitativa och n=4 kvantitativa. Artiklarna har hittats i databaserna PubMed och CINAHL. Varje artikel analyserades enskilt och sammanfördes sedan till teman.Resultat: Resultatet kan visa hur sjuksköterskan kan undervisa en patient med typ 2 diabetes. Resultatet redovisas i följande fem teman: förhållningssätt mellan sjuksköterska och patient, målsättning som en del av undervisningen, patientens inställning och förståelse gällande sin sjukdom, information och undervisning, egenvård. Slutsats: Det mest centrala som framkommit i den här litteraturstudien är att undervisning av patienter med typ 2 diabetes kan utföras på olika sätt. En viktig del för sjuksköterskan är att inse att patienter har olika behov och förutsättningar för lärande. Därför är det viktigt att individanpassa undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)