Belöningssystem för butikschefer - En fallstudie inom Stadium

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Titel: Belöningssystem för butikschefer – En fallstudie inom Stadium Seminariedatum: 2006-06-07 Nyckelord: Belöningssystem, Butikschefer, Detaljhandel, Motivation, Tillväxt Ämne/Kur's: SMA405 Magisteruppsat's, 10 poäng Författare: Michael Jönsson, Åsa Lindell Handledare: Carl R. Hellberg, Ola Mattisson Forskningsfråga: I vilket avseende kan ett företag öka sin tillväxt genom att använda ett belöningssystem för sina butikschefer? Syfte: Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera belöningssystem för butikschefer inom den svenska detaljhandeln. Metod: Vi har gjort en kvalitativ fallstudie med en abduktiv ansat's. Sex intervjuer utgör våra primärdata medan litteratur inom butikschefen's roll, motivation samt belöningssystem utgör våra sekundärdata. Slutsatser: Vi har identifierat de sex viktigaste faktorerna för att kunna beskriva och analysera ett belöningssystem för butikschefer i en integrerad detaljhandelskedja. De tre som ökar Stadium's tillväxt utgör's av bonussystemet's korta utfallsintervaller, des's strategiska överensstämmelse samt en stor påverkbarhet ho's butikscheferna. De tre som behöver åtgärda's för att ytterligare öka Stadium's tillväxt utgör's av en bristande intern kommunikation, en för snäv omfattning av belöningssystemet samt en översyn av antalet variabler som belöningssystemet bygger på.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)