Tystnadens eko : En kvantitativ studie om internkommunikationen på programmen för medie- och kommunikationsvetenskap på Karlstads universitet.

Detta är en L3-uppsats från Karlstads universitet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Vi har nog alla någon gång varit medlem i en organisation. Och vad är mer frustrerande än att som organisationsmedlem inte få ta del av all den information som florerar runt? Som medie- och kommunikationsstudent får man snabbt lära sig vikten av att förmedla ut information på rätt sätt och i rätt forum, inte minst på grund av hur samhället idag är överöst med information och budskap. Även inom akademins underbara värld florerar det konstant information om både stort och smått. Allt från beslut som fattas på universitetet till enskilda kommentarer på examinerande uppgifter. Frågan som här uppstår är om forskare och undervisande personal i praktiken gör på det sätt som lärs ut till studenterna? För man kan, med all rätt, anse dessa som experter inom området. Eftersom tidigare forskning främst har riktat in sig på organisationer inom olika yrkesområden, är syftet med denna uppsats grundat i den kunskapslucka som finns gällande internkommunikationen mellan lärare och studenter. Syftet med den här studien är därmed att undersöka hur väl den interna kommunikationen fungerar på medie- och kommunikationsprogrammen på Karlstads universitet, och då ur ett studentperspektiv. Huvudfrågeställningen som då uppstod var Hur väl, utifrån studenternas perspektiv, fungerar den interna kommunikationen mellan lärare och studenter på Karlstads universitet, inom programmen för medie- och kommunikationsvetenskap på grundnivå? För att få en uppfattning av hur den interna kommunikationen upplevs inom området medie- och kommunikationsvetenskap på Karlstads universitet, var det naturligt för oss att vända oss till de studenter som studerar inom området. Det bästa sättet att försöka få en uppfattning och en bred bild av detta var att konstruera och distribuera ut en enkät till de studenter som är registrerade på den olika programmen.  I tidigare publiceringar kan vi se att forskning har bedrivits inom kommunikationsområdet som stort, men också mer detaljerat inom internkommunikation. Bland dessa publiceringar finner vi bland andra Ruck & Welch (2012) som lyfter den problematik som fortfarande existerar inom organisationer, som innebär att betydelsen av organisationsmedlemmarnas behov av information och kommunikation lätt förminskas. En annan välkänd profil inom forskningsområdet är Mats Heide, som framhäver kommunikationen som en viktig grundpelare för organiseringsprocessen och meningsskapandet (Heide, Johansson & Simonsson, 2012). Forskning och teorier pekar även på att den utvecklade teknologin, och därmed också de utvecklade medierna, spelar en allt större roll inom organisationer. Vad som här lätt glöms bort är att dessa teknologiska funktioner inte bara ska vara moderna och snygga, utan också användarvänliga. Det råder också en övertro till informations- och kommunikationsteknik, IKT, som riskerar att organisationer erbjuder teknologiska lösningar som varken är önskade eller används av medlemmarna. Sist men inte minst bör man aldrig underskatta öga mot öga-kommunikationen. För oavsett moderna och högteknologiska lösningar för kommunikation, bör inte dessa ses mer än som ett komplement för öga mot öga-kommunikation (Heide, 2002). Den här studien genomfördes med hjälp av en webbaserad enkät, som skickades ut till studenterna på medie- och kommunikationsprogrammens grundnivå vid Karlstads universitet. När resultatet sedan skulle samlas in kunde vi konstatera att en enkät inte är lika enkel att genomföra som den för blotta ögat kanske verkar vara. Risken för både externt- och internt bortfall är stort, vilket vi också fick erfara i vår enkät. Detta leder till, så även i denna studie, att man enbart kan uttala sig kring de resultat de faktiska svarande studenterna har givit oss. Resultat som visar att den interna kommunikationen i största mån fungerar bra, trots några innehållande brister.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)