Designverktyg, Produktutveckling, 3D-design, Mode, Hållbarhet : MED INFÖRANDE AV 3D-DESIGNTEKNIK

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Modebranschen utvecklas kontinuerligt och är i stort behov av nya processer och tekniker för att kunna effektivisera produktutvecklingsfaserna för att fortsätta växa och lyckas. Denna uppsats grundar sig i problematiseringen om ökande problem inom modeindustrin som rör överproduktion, som i sin tur resulterar i långa ledtider, höga kostnader, miljöskada och osålda produkter. Uppsatsens syfte är att undersöka produktutvecklingsfaser inom modeföretag och undersöka hur de kan effektiviseras genom att implementera ny designteknik. Mer specifikt att införa 3D-designverktyg i produktutvecklingsprocessen. Uppsatsen använder sig av kvalitativa metoder som analys av olika teoretiska studier, utförande av fältstudier samt semi-strukturerade intervjuer. Den tidigare forskningen visar olika studier med fokus på 3D-designtekniker för att skapa en förståelse och grund. För att vidareutveckla uppsatsen utfördes intervjuer och observationer på modeföretag. Intervjuer och observationer bidrog med information kring skillnaden mellan företags användning av endast 2D-designtekniker och företag som infört 3D-designtekniker. Från all sammanställd information framkom att en implementering av 3D-designverktyg kan gynna företag i att bli mer tidseffektiva i sin produktutvecklingsprocess. Resultatet svarar på de utformade forskningsfrågorna samt väckte ett flertal frågor att studera i vidare forskning. Studien avgränsar sig till att analysera enbart tidsperspektivet, och kan då i vidare forskning analysera andra aspekter som ekonomi och miljö.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)