Åtta lärares användning och upplevelse av teckenekonomi : En uppföljningsstudie av Skol-Komet genom kvalitativintervju

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Denna studie syftar till att undersöka hur lärare som ingick i Skol-Kometutbildningen i början av 2000-talet kom att använda sig av teckenekonomier, hur de upplevde att det var att arbeta med denna metod samt i vilken grad de vid, och efter, studiens genomförande använde sig av teckenekonomier. Studien bygger på semistrukturerade intervjuer med åtta respondenter som tidigare gick i Skol-Kometutbildningen och på så sätt kom att använda sig av teckenekonomier (ett slags belöningssystem). Syftet är att undersöka hur respondenterna kom att använda sig av, samt upplevde att det var att jobba med, teckenekonomier och i vilken grad de fortfarande använder sig av teckenekonomier. Det teoretiska perspektivet baseras på behaviorism, vilket är grunden för användandet av teckenekonomier. Resultatet från denna studie tyder på att teckenekonomi kan vara en fungerande metod för läraren att använda sig av vid hanterandet av uppförandeproblem. Studien visar också att i många fall så är användandet av teckenekonomier en positiv upplevelse för elever, föräldrar och lärare. Resultatet tyder även på att användandet teckenekonomier är anpassningsbart och att metoden går att använda både klassomfattande och/eller för enskild elev. Samtidigt tyder resultatet på att de backupper (belöningar) som används vid hanterandet av teckenekonomier inte behöver vara några dyra eller förbrukningsbara då den mest förekommande formen av backupper var aktivitetsförstärkare. Respondenterna som deltog i studien arbetar inte i någon större utsträckning med teckenekonomier idag då de i många fall ej längre är verksamma klasslärare, men de förhåller sig till stor del positiva till användandet av teckenekonomier. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)