Rytmik och musikterapi - En jämförande studie

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: I mitt arbete undersöker jag tre personers upplevelse av vad rytmik och musikterapi är. Jag bad dem också jämföra rytmik och musikterapi för att hitta likheter och skillnader. Jag har läst om Émile Jaques-Dalcroze, som anses vara rytmikens grundare. Jag drar också paralleller till Howard Gardner och John Dewey. För att få en djupare förståelse av vad musikterapi är har jag läst bland annat Even Ruuds ?Varma ögonblick?, och Anita Granbergs ?Tre svenska utbildningar i musikterapi?. Jag har också hittat mycket information på internet. Kvalitativ forskning står som grund för all samlad data som text, litteratur och intervjuer. Jag intervjuade först en person som länge har jobbat som musikterapeut, men som inte har någon formell musikterapiutbildning. Min andra intervjuperson är både rytmikpedagog och musikterapeut och den tredje personen är rytmikpedagog. Min undersökning visar att det finns likheter och skillnader mellan rytmik och musikterapi. Den största likheten är att musiken står i fokus med alla sina underbara verkningar. Professionerna använder sig av liknande övningar och lekar, men dess mål och syfte skiljer sig, vilket är den största skillnaden mellan yrkena. Rytmik är trots allt en musikpedagogisk metod och musikterapi en behandlingsform. En musikterapeut är också kompetent att göra en medicinsk plan och arbetar under handledning. Title: Eurhythmics and music therapy - A comparative study. In my research I have asked people about their experience of what eurhythmics and music therapy is. I have asked them to compare these two emphasizing similarities and differences. To get an understanding of what eurhythmics is I have studied texts about Émile Jaques Dalcroze, who is considered the founder of eurhythmics. I use theories by Howard Gardner and John Dewey as comparison. To understand music therapy I have read ?Varma ögonblick? (Warm Moments), written by Even Ruud and ?Tre svenska utbildningar i musikterapi? (Three Swedish forms of training in music therapy) written by Anita Granberg. I also searched the internet for relevant information. Data have been collected and analyzed as a qualitative research effort. Three persons have been interviewed. One is a teacher of eurhythmics, one is both a teacher of eurhythmics and music therapy and one has been working as a music therapist for a long time, but has no formal education in music therapy. My study shows similarities and differences between eurhythmics and music therapy. The clearest similarity is that in both of these professions music is in the focal point with all its wonderful effects. The largest difference is that these professions differ in goals and purposes, because of the fact that eurhythmics is an educational method and music therapy is used as a treatment.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)