Kundanpassningens konkurrensfördelar

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

Sammanfattning: Sammanfattning I dagens läge är det aktuellt med att företag outsourcar sina aktiviteter till ett TPL-företag istället för att sköta dem själva. En del företag gör det för att minska sina kostnader och få kostnadsfördelar, medans andra gör det för att uppnå värdefördelar som exempelvis den expertis ett TPL-företag besitter. Vilka konkurrensfördelar ett företag är ute efter varierar dock. Det som en del forskare menar på är att det finns ett separat fokus mot antingen kostnads eller värdefördelar, medan en annan förklarar att ett företag måste kunna erbjuda båda dessa samtidigt för att vara konkurrenskraftig på marknaden. Samtidigt behöver TPL-företagen som erbjuder dessa lösningar anpassa sig efter kundernas önskemål vilket kan bli problematiskt eftersom alla har olika krav och behov. Studieobjektet i undersökningen har varit ett TPL-företag vid namn DC-Syd. Insamlat material är hämtat från intervjuer och en observation. Syftet med studien var att undersöka hur DC-Syd arbetar för att erbjuda värde och kostnadsförderlar till sina kunder. Slutsatsen visar på att DC-Syd kan erbjuda både kostnads och värdefördelar samtidigt, men att de också kan anpassa sig efter sina kunders behov olika behov om det finns en tillräcklig omfattning. Dock så behöver DC-Syd ständigt uppdatera sina erbjudanden och tjänster för att själva vara konkurrenskraftiga och behålla sina kunder. För framtida forskning hade det varit intressant att jämföra olika TPL-företag som infinner sig under olika kategorier i Hertz och Alfredsson’s (2003) modell och analysera dessa. Detta för att få en mer generell bild och kanske se likheter och skillnader med företag beroende på vilken kategori de placeras inom.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)