"Idrott är mer än att slänga in en boll och bli svettig, fokus ligger på hälsa och kropp" - En undersökning om idrott och hälsa i de lägre åldrarna

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Janna Olsson; Therese Gunnarsson; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte: Undersökningens syfte är att ta reda på elevers allmänna syn på och inställning tillskolämnet idrott och hälsa i åldrarna sju till tolv år och se om det stämmer överens med vårhypotes. Undersökningens syfte är även att dels undersöka elevernas medvetenhet kringämnets syften och mål enligt läroplanen, dels ta reda på pedagogernas tankar kring detta ochtillvägagångssätt, för att eleverna ska uppnå målen i läroplanen för idrott och hälsa.Hypotes: Vi antar att elever uppfattar idrott och hälsa som en lektion där de bara får springaav sig samt ha roligt och att de därmed inte är medvetna om ämnets övriga syften.Frågeställningar:· Vad är elevernas inställning till ämnet idrott och hälsa i skolan?· I hur stor utsträckning är eleverna medvetna om ämnets syften?· Hur går pedagogerna tillväga för att eleverna ska nå målen för ämnet idrott och hälsa?· Stämmer samhällets syn på skolidrotten överens med elevernas och pedagogernas?Bakgrund: Under våra VFU-perioder har vi fått en uppfattning att elever upplever att de haridrott och hälsa enbart för att de ska få springa av sig samt ha roligt och att de därmed inte ärmedvetna om ämnets syften och mål. Ämnet idrott och hälsa bedrivs på schemalagd tid ochhar en egen kursplan och lämpar sig väl för att göra en studie på skolan. Studien skulle belysalärares och elevers inställning till ämnet samt deras medvetenhet kring ämnets syften enligtläroplanen.Metod: Litteratur, enkätundersökning för elever (85st) samt intervjuer med fyra pedagoger.Dessa metoder samt litteraturen har vi relaterat till ämnets kursplan.Resultat: Elever är delvis medvetna om ämnets syften och har en positiv inställning tillämnet. Pedagogerna arbetar antingen helt eller delvis efter kursplanen eller utgår enbart ifrånerfarenhet vid planering av idrottslektioner. Pedagogerna arbetar med samarbetsövningar ochgruppövningar, för att få eleverna att utveckla sitt sociala samspel. Eleverna vill ha mer idrotti skolan och forskare hävdar att de även behöver detta. Ämnets legitimitet bör stärkas, för attfå ett ökat timantal. Detta kan påverkas genom att egenvärdet för ämnet förstärks, det vill sägaatt Samhällets behov påverkar utformningen av idrott och hälsa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)