Förstudieutredning till rationalisering av lyfthjälpmedelsframtagning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

Författare: Emil Lindgren; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: På Volvo GTO i Umeå används dagligen ett stort antal lyfthjälpmedel i produktionen. Lyfthjälpmedlen förenklar lyft av stora och tunga detaljer så att produktionen håller ett bra tempo utan att personalens hälsa sätts ur spel. Tillverkningen sker i företagets egen verkstad där personal med lång erfarenhet producerar lyftarna. Konstruktionen och CE-märkningen utförs av Volvos egen personal eller inhyrda konsulter. Idag tar underlaget som Maskindirektivet har som krav för CE-märkningen väldigt mycket resurser. Företaget vill rationalisera den processen utan att lagen bryts. Ofta behövs personal hyras in på grund av att konstruktörerna på Volvo har andra uppgifter som generar stora kostnader. Genom att diskutera med experter på Maskinsäkerhet och CE-märkning i samråd av konstruktörer och annan personal som är inblandade i CE-märkningen har några förslag på förändringar presenterats: Att hållfasthetsberäkningar görs i förväg på delar eller hela produkter som sedan används i nya underlag kan ledtiden förkortas. Att finna samband med tidigare lyfthjälpmedels riskanalyser för att återanvända risker och riskåtgärder. Att undvika att ta fram underlag som inte är ett krav kan hela processen slutföras i ett tidigare skede.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)