Makten genom svenskämnet: en kritisk närläsning av styrdokumenten i svenska från 1962-2011

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

Sammanfattning: Denna uppsats undersöker styrdokumenten i svenska för grundskolans senare år, från 1962, 1980 och 2011. Uppsatsen skrivs i syfte att kritiskt kunna granska vad skolans och svenskämnets konstruktion är ett uttryck för, vad dess samhälleliga funktion har varit och är idag. För att synliggöra detta görs en studie där svenskämnet ställs i relation till de samtida och historiskt föregående ekonomiska och samhälleliga förutsättningarna. Analysen utförs i två steg. Första steget utgörs av en närläsning av styrdokumenten enligt Basil Bernsteins teori om klassifikation och inramning. I uppsatsen undersöks vilka delmoment som finns i respektive läroplan, hur de förhåller sig till varandra och hur ämnet förhåller sig till andra ämnen. Därutöver undersöks hur ämnet förhåller sig till eleven som individ och till omvärlden. Resultatet visade att svenskämnet 1980 förhöll sig mer öppet gentemot samtliga undersökta rubriker än de övriga styrdokumenten. Med Lgr11 återstärktes klassifikationen och inramningen. Likheterna mellan 1962 och 2011 är flera. De var båda avpolitiserade med kommunikation i fokus. I andra steget diskuterades resultaten av närläsningen ur ett makroperspektiv med Tomas Englunds och Ninni Wahlströms utbildningskonceptioner som grund. Lgr62:s svenskämne var arbetsmarknads- och forskningsorienterat, men med individualiserade och konservativa inslag som jag tolkade som en avvikelse från konceptionen. Omfördelning av resurser ledde fram till ett mer progressivt svenskämne med Lgr80, vilket synliggjordes genom dess svaga klassifikation och inramning. Lgr11:s konstruktion har genom sitt fokus på strategi och koder diskuterats i samband med en en förändrad, global arbetsmarknad med krav på flexibel arbetskraft. Den nya läroplanen kan med hjälp av tidigare läroplaner konstateras vara ofördelaktig för eleven med arbetarklassbakgrund, som inom det nuvarande samhällssystemet snarare gynnats av konstruktionen för Lgr62.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)