Skoladministratörers erfarenheter och upplevelser av hur arbetsmiljöfaktorer påverkar välbefinnande på arbetet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

Sammanfattning: Syftet var att undersöka och beskriva skoladministratörers erfarenheter och upplevelser av hur arbetsmiljöfaktorer påverkar välbefinnande på arbetet. Som metod har författarna valt kvalitativ ansats för att fånga skoladministratörers subjektiva erfarenheter och upplevelser. En intervjuguide utifrån WEIS-S togs fram och sedan genomfördes semistrukturerade intervjuer enskilt med deltagarna. Intervjuerna transkriberades och analyserades genom kvalitativ innehållsanalys. Resultatet presenteras i fyra kategorier; ”Upplevd delaktighet, uppskattning och mening”, ”Arbetsbelastning kontra egna resurser”, ”Frihet som påverkar på vardagen och återhämtning” samt ”Yttre förutsättningar i förhållande till arbetets krav” som tillsammans gav en fördjupad presentation med en bred och komplex bild av hur de olika arbetsmiljöfaktorerna påverkar välbefinnande på arbetet. Gemensamt för deltagarna var att de trivdes i att ha en central position på arbetsplatsen och de fann stort värde i sitt arbete. Frihet under ansvar genomsyrar deltagarnas arbetsmiljö och blir därför viktiga faktorer för välbefinnande. Slutsatsen är att arbetsmiljöfaktorer påverkar välbefinnandet och för att hantera arbetsbelastningen använder deltagarna olika strategier. I beskrivningarna återkom uppgifter om digitaliseringens möjligheter som innebär stor frihet och förutsätter stort eget ansvar. Digitaliseringen medför också en gränslös förväntan på arbetsinsats som kan vara både stödjande och hindrande. Då studien belyser hur arbetsmiljöfaktorer påverkar välbefinnande i ett brett perspektiv kan studien vara till nytta för andra yrkeskategorier som har liknande arbetsuppgifter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)