Stäcka eller väcke ett lustfyllt lärande? - En kvalitativ studie kring lärares erfarenheter och uppfattningar kring ett lustfyllt lärande i NO-undervisningen

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka och beskriva några lärares erfarenheter av och uppfattningar om ett lustfylltlärande i NO-undervisningen. Mina forskningsfrågor var Hur främjar lärarna ett lustfyllt lärande hos eleverna iNO-undervisningen? samt lärarnas uppfattningar om; Hur stäcks ett lustfyllt lärande i NO-undervisningen? Hurväcks ett lustfyllt lärande i NO-undervisningen? Hur bevaras ett lustfyllt lärande i NO-undervisningen?För att undersöka och besvara mitt syfte och mina forskningsfrågor med en kvalitativ ansats har jag genomförtdjupintervjuer med fyra verksamma NO-lärare i grundskolans tidigare år (årskurs -6). Jag har även genomförten eller två observationer av respektive lärares NO-undervisning för att komplettera resultatet. Intervjuerna ochobservationerna genomfördes i Göteborg med omnejd hösten 013.Studien belyser några gemensamma ämnesdidaktiska faktorer som väcker eller stäcker ett lustfyllt lärande i NO.Några av de mest framträdande faktorerna för att väcka ett lustfyllt lärande i NO är; att utgå ifrån elevensföreställningsvärld, att inneha goda kunskaper i NO med lust att lära ut, att variera undervisningen men användaett naturvetenskapligt arbetssätt, att utnyttja elevernas samspel i grupper och att göra frågor produktiva. Genomatt inte använda sig av ett främjande arbetssätt för det lustfyllda lärandet, riskerar läraren att stäcka lusten hoseleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)