Att berätta med tystnad : En audiovisuell analys av scener ur serien Big Little Lies

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

Sammanfattning: I denna studie undersöktes hur ljuddesign kan användas för att berätta en historia med få ljud eller tystnad. Genom Michel Chions metod Masking, en form av audiovisuell analys, studerades sex olika scener i serien Big Little Lies, som alla behandlar samma händelse, men från olika perspektiv. En innehållsanalys och en narrativ analys skrevs ned, och slutligen genomfördes en sammanfattande analys utifrån teorier av framför allt Michel Chion och Klas Dykhoff. Studien ämnade svara på hur ljud används för att illustrera tystnad i serien, hur ljudet påverkar narrativet i de utvalda scenerna, samt om det går att ljudmässigt utgöra skillnad mellan karaktärernas upplevelse av händelsen i scenerna. Resultatet visar på att tystnad är närvaron av ljud, en ljudegenskap, där tystnaden illustreras med hjälp av abstrakta, stora ljud, samt ljud som syrsor som spelar, vindspel som rör sig i vinden och fågelkvitter. Den illustreras även med hjälp av att tittaren får höra dialog som ibland är viskad och dämpad. Resultatet visar även att ljudet bidrar känslomässigt till narrativet, det spelar på känslorna och placerar tittaren känslomässigt i scenen, något den konkreta bilden inte kan. Genom det som kallas subjektivt ljud går det att urskilja skillnader mellan karaktärernas upplevelse av händelsen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)