Påverkas tonen i VD-ordet av bolagets lönsamhet?
Sammanfattning: Syfte: Syftet med uppsatsen är att utröna om VD-ordet förmedlar en rättvisande bild av bolagets finansiella ställning genom att undersöka om tonläge skiljer sig beroende på finansiell prestation. Teori: Legitimitetsteorin, Impression Management och Institutionell teori Metod: Studien använder en kvantitativ metod där sjuttiosex bolag på Stockholm Mid Cap undersöks. Genom datorstödd innehållsanalys har retorik i VD-ordet kunnat kvantifieras. Med hjälp av studiens teorier har hypoteser utformats och testats genom regressionsanalys och t-test för att undersöka skillnader mellan retorik i VD-ord och finansiella nyckeltal för att kunna utröna eventuella samband och skillnader. Resultat: Studien visar att den retoriska framställningen av optimism i VD-ordet för lönsamma respektive mindre lönsamma bolag skiljer sig minimalt åt, baserat på lönsamhetsgruppernas medelvärde av optimism. Inga signifikanta korrelationer förekommer mellan optimism och ROA och optimism och ROA-utveckling. Däremot förekommer ett signifikant samband mellan optimism och soliditet i VD-ordet. Slutsats: Genom studiens resultat kan en slutsats dras om att optimismen i VD-ordet inte skiljer sig beroende på om bolaget är lönsamt eller mindre lönsamt. Likaså är det tveksamt om VD-ordet återger en rättvisande bild av finansiella ställning. Vi kan konstatera att det är problematiskt att ge ett definitivt svar på om en rättvisande bild förmedlas. Bolagets samtliga aspekter behöver analyseras, värderas och tas i beaktning för att en rättvis bedömning ska kunna göras.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)