Blod, svett, tårar och höga betyg : Svenska artistiska elitgymnaster - motivation, betyg, ambition

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Melina Herrey; Michaela Henriksson; [2014]

Nyckelord: Gymnastik; betyg; skola;

Sammanfattning: Sammanfattning Syfte: Syftet är att undersöka hur svenska artistiska elitgymnaster presterar i skolan. Frågeställningar vi använt är: Skiljer sig studieresultaten utifrån antalet träningstimmar? Finns det någon skillnad mellan motivationen till gymnastiken i jämförelse till skolan? Metod: De som deltog i undersökningen var elitgymnaster inom artistisk gymnastik, totalt 33 stycken, 18 tjejer och 15 killar. 33 av 36st svarade på enkäten- det blir ett bortfall på 8,3 procent. Elitgymnasterna kommer ifrån olika kommuner i Sverige och ifrån flera olika gymnastikföreningar. Kriterierna för att gymnasterna skulle ingå i den här undersökningen var enligt följande; Gymnasten har lägst varit med i Svenska gymnastikförbundets utvecklingsgrupp. Gymnasten tränar i en elitgrupp. Gymnasten tävlar på en internationell nivå. Gymnasten gick i en svensk skola vårterminen 2013 inom årskurserna sexan i mellanstadiet till sista året i gymnasiet. Insamlingsmetoden i studien är enkät. Frågorna i enkäten var slutna frågor, förutom den sista frågan där gymnasterna fick kort motivera sitt svar om de svarat ja. Enkäten bestod av totalt 12 frågor. Resultat: Gymnasterna är på en väldigt hög nivå i sin idrott (88 % är med i svenska landslaget). Under en vanlig träningsvecka blir medelvärdet av deras träning 26,3 timmar fördelat på 5,97 dagar i veckan. Elitgymnasterna visar på en hög motivation gällande både gymnastiken och skolan. På en skala 1-5, där 1= inte alls motiverad, 5= väldigt motiverad, har de 4,85 i medelvärde gällande motivation inom gymnastiken och 3,95 motivation inom skolan. Elitgymnasterna har höga mål och ambitioner inom både gymnastiken och skolan. Hela 70 % har som ambition att delta i OS och resterande har VM eller EM som mål. 80 % har ambitionen att studera vidare på högskola/ universitet. Sammanställda betyg för hela gruppen visar att 59 % har betyget A och B. 41 % har betygen C, D, och E. Ingen har betyget F. Hela 84 % av gruppen har betygen A, B och C. Slutsats: Utifrån resultaten går det att tyda ett mönster mellan elitgymnasters prestation i skolan och inom sin idrott. De presterar högt inom gymnastiken och högt inom skolan. De som tränar mest har högst betyg och är mest motiverade inom gymnastiken och skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)