Budgetens kritik testad i en osäker omgivning : en utforskande undersökning från svenska bilåterförsäljares perspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: I takt med att organisationers omgivande miljö beskrivs som alltmer dynamisk, ökar kritiken mot den budgeteringen, då budget anses var ett statiskt ekonomistyrningsverktyg. Trots medhållet som kritiken får visar empiriska studier att få företag faktiskt överger budget som huvudsakligt planerings- och kontrollverktyg (Sandalgaard 2012; Ekholm & Wallin 2000; Dokulil, Zlámalová & Popesko 2017). Till följd av Covid-19-pandemin under år 2020 förlorande många marknader sin förutsägbarhet vilket resulterade i osäkra omgivningar för många organisationer och branscher. Bilförsäljningen visade en hög variation under pandemiåret. Först tappade marknaden 40% av försäljningen och några månader senare fick den uppgång som täckte upp för de föregående förlorade intäkterna. Marknaden upplevde därmed en berg-och-dal-bana som ger insikt i hur budgetens praktiska användning sammanfaller med kritiserade svagheter. Genom att använda fem av de främsta argumenten i kritiken mot budgetering undersöker studien hur budgeten påverkas hos svenska bilåterförsäljare. Detta illustrerar behovet som bilåterförsäljarna har i en bransch vars omgivning påverkats av en oväntad osäkerhet. Sju bilåterförsäljare kontaktades och intervjuades i syfte att tillhandahålla den empiriska datan som i efterhand kompletterades genom de utvalda återförsäljarnas årsredovisningar. Genom detta urvalet utforskar studien en variation i behovet av budgeten. Studien kommer bland annat fram till att budgeten och dess komplement samspelar för att tillgodose de observerade bilåterförsäljarnas individuella behov av planering och kontroll. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)