Kompetensutveckling och motivation : Vad motiverar anställda till kompetensutveckling?

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

Sammanfattning: Syftet med rapporten är ta reda på vad som motiverar de anställda till kompetensutveckling, genom att titta på teoretisk och praktisk kunskap och motivation i samband med kompetensutveckling. De teoretiska och praktiska perspektivet utgår från begreppen techne, fronesis och episteme. Fokusen i rapporten ligger på inre och yttre motivation och är definierat utifrån Herzberg och Ellströms definition på motivation. Rapporten är av kvalitativ karaktär med intervjuer som undersökningsmetod. Intervjuerna är genomförda på sex medarbetare i en statlig organisation. Resultatet av rapporten visade att de inre faktorerna, som till exempel, den egna personliga utvecklingen gjorde medarbetarna motiverade, medan yttre faktorer som till exempel lön, hade mindre påverkan och att den praktiska kunskapen inom utbildningar är vad som motiverar de anställda mest. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)