Jag kund(e) inte bry mig mindre : En studie om ledningens motivation av frontlinepersonal
Sammanfattning: Sammanfattning: ”Hur ledningen inom bankbranschen arbetar för att motivera sin frontlinepersonal” Datum: 2015-05-28 Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 HP Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, EST, Mälardalens Högskola Författare: Oliver der Nederlanden 891025 Revand Solaka 881127 Titel: ”Jag kund(e) inte bry mig mindre - En studie om ledningens motivation av frontlinepersonal” Handledare: Angelina Sundström Nyckelord: Motivation, frontlinepersonal, ledarskap, egenmakt (eng. empowerment), kommunikation, utbildning, intern marknadsföring. Frågeställning: Hur arbetar ledningen i Sparbanken Rekarne i Eskilstuna med att motivera sin frontlinepersonal? Hur uppfattar frontlinepersonalen motivationsarbetet? Syfte: Studien syftar till att beskriva hur en bankledning arbetar för att motivera frontlinepersonalen till ett bättre kundbemötande. Metod: Denna uppsats har studerat Sparbanken Rekarnes motivationsarbete. Undersökningen bygger på en kvalitativ ansats. Den teoretiska referensramen har samlats in från vetenskapliga artiklar och litteratur för att skapa en vetenskaplig bas. Den teoretiska referensramen har sedan prövats genom en empirisamling bestående av sex stycken intervjuer. Slutsatser: Undersökningen visar att det förs en god kommunikation mellan ledningen och frontlinepersonalen, men att cheferna kan bli bättre på att uppmärksamma problem. Sparbanken Rekarne har även möjlighet att arbeta mer med att samordna sina utbildningsinsatser och öka antalet produktutbildningar. Studien visar att frontlinepersonalen motiveras genom att ledningen ger beröm, möjlighet till avancemang, minskad administration och ökad egenmakt.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)