”Alltså IT är världens framtid!” : En studie om gymnasieelevers förväntningar på programmeringsundervisningen på Teknikprogrammet och vad som motiverat dem till gymnasievalet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från KTH/Lärande

Sammanfattning: Programmering och datalogiskt tänkande införs i allt fler länders läroplaner. I svensk grundskola skall eleverna få lära sig visuell programmering och datalogiskt tänkande men det är inte tydligt inskrivet att de ska få lära sig textbaserad programmering (Skolverket, 2021a). I denna studie har undersökts vad som motiverat elever på Teknikprogrammets inriktning Informations- och medieteknik (TEINF) att välja inriktningen samt vad deras förväntningar är på programmeringsundervisningen. Studien har använt sex semistrukturerade intervjuer med elever på första året på TEINF där det insamlade materialet analyserades med hjälp av tematisk analys. Fyra teman och fyra subteman identifierades inom vad som motiverat eleverna att söka TEINF och ett temarörande förväntningarna på programmeringsundervisningen. De teman som hittades fick namnen En lysande framtid, Teknik i vardagskontexten, Den sociala aspekten och Autentisk programmering. Eleverna har växt upp omgivna av datorer och använt sig av dem på ett lustfyllt sätt för att spela datorspel och konsumera streamad video. Vidare har de någon i familjen, förälder eller syskon, som arbetar inom teknik eller har en teknisk hobby. Eleverna är också företrädesvis unga män med en mycket positiv bild av en växande IT-bransch och deras egen möjlighet att få trygga, välbetalda, anställningar om de skaffar sig programmeringskunskaper. Några elever framhåller sociala aspekter på sitt gymnasieval, de hoppas kunna hitta nya vänner med liknande intressen. Två av de intervjuade eleverna hade erhållit erfarenheter av att skriva programkod i grundskolan, övriga elevers erfarenheter av programmering begränsades till visuell programmering. Alla elevers förväntan på programmeringen i gymnasieskolan var att de skulle få skriva programkod och de gav uttryck för att skrivande av programkod var mer autentiskt än visuell programmering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)