Vad är rekreation? : En kvalitativ studie om barns möjligheter till rekreation på fritidshemmet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Södertörns högskola/Lärarutbildningen

Sammanfattning: Läroplanens syfte gällande rekreation och vila på fritidshemmet ansåg vi vara oklar och öppen för olika motstridiga tolkningar. Det mångtydiga och något diffusa begreppet rekreation var därmed det centrala begreppet i vår studie. Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger på fritidshemmet tolkar begreppet rekreation och hur de arbetar med rekreation i sin undervisning. Vi använde oss av semistrukturerade intervjuer som metod och totalt fem pedagoger deltog i studien. Resultatet visade att faktorer så som miljö och förutsättningar till lokaler var betydande för möjlighet till rekreation. Resultatet stämde överens med tidigare forskning, som visade att miljö och rekreerande aktiviteter var nära sammankopplade med hälsa och välbefinnande. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)