Studie- och yrkesvägledares konstruerande av nyanlända elever - En kvalitativ studie med utgångspunkt i Foucaults maktanalys, där professioner ses som viktiga diskursbärare

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: De senaste åren har Sverige tagit emot ett stort antal nyanlända, både barn och vuxna,vilket har påverkat trycket på svensk skola och utbildningsväsende. I tidigare svenskforskning kring nyanlända är lärare och annan skolpersonal representerade, men ytterstlite forskning har gjorts med studie- och yrkesvägledare.Syftet med studien är att bidra med kunskap kring hur vägledare konstruerarnyanlända elever med utgångspunkt i Foucaults maktanalys. Studien utgår ifrånintervjuer med sju vägledare som arbetar med nyanlända. Frågeställningarna utgår frånhur vägledarna ser på målgruppens kunskaper om den svenska studie- och arbetsmarknaden, hur de konstruerar eleverna ur ett språkligt perspektiv och hur dekonstruerar yrkesrollens uppdrag i förhållande till nyanlända elevers behov av stöd.Studien genomförs med hjälp av kvalitativ metod. Resultatet analyseras med hjälp avFoucaults begrepp pastoral och disciplinär makt, hans makt och kunskapsbegrepp samtmed hjälp av diskursanalys. Studiens resultat visar att eleverna har bristande kunskaperom den svenska studie- och arbetsmarknaden. Vidare visar resultatet också att elevgruppen anses ha bristande språkkunskaper i svenska och är i behov av extra stöd.Utsagorna präglas av känslor av maktlöshet och otillräcklighet för elevgruppen.Diskurser som urskiljs är till exempel en vägledardiskurs som uttrycker gruppen somhomogen, och en diskurs kring elevernas behov av stöd. I diskussionen funderas blandannat kring analysmetod, resultat och vad dessa kan få för konsekvenser förvägledningspraktiken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)