DET HANDLAR OM ÖMSESIDIGHET En kvalitativ studie om konsumenters förhållningssätt till E-handelsbutikers kommunikation

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

Sammanfattning: Uppsats/Examensarbete: 15hp Program och kurs: Medie-­‐och kommunikationsvetenskap MK1500 Nivå: Grundnivå Termin/år: Ht/2015Handledare: Malin Sveningsson Examinator: Nicklas Håkansson Antal ord: 1 53 1 6ord Syfte: Studiens syfte är att undersöka de förhållningssätt konsumenterna har till E-handelsföretag och deras kommunikation. Teori: Personifiering, informationsöverflöd, Uses and Gratifications, relationsmarknadsföring, nivåer av relationer, integritet, kontextuellintegritet, Habermasoffentlighet. Metod: 6 stycken kvalitativa parintervjuer med 12 kvinnliga kunder till Hemtex. Resultat: Resultatet av denna studie visar att motiv och behov är två faktorer som påverkar konsumenters förhållningssätt till E-­‐handelsföretags och deras kommunikation. Detta innebär att personifierad kommunikationbaserad på individens preferenser inte alltid är den bästa lösningen. Resultatet visar även att företagen ska ta hänsyn till vad konsumenten själv vill och den relation konsumenten har till företaget. Resultatet visar även att lagrande av information inte ses hos konsumenterna som en kränkning. Detta kan fastställas bero på att vad som är privat och vad som är offentligt inte är en självklarhet hos konsumenterna i denna studie.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)