Värdebaserad prissättning för professionella tjänster : En kvalitativ studie av reklambranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Värdebaserad prissättning är en prissättningsstrategi som under senare tid vunnit såväl akademiskt som professionellt erkännande. Däremot är det fortfarande inte en vitt använd prissättningsstrategi inom näringslivet, varför det är av intresse att studera vilka hinder som föreligger för implementering av värdebaserad prissättning. Tidigare forskning inom värdebaserad prissättning har främst utgått i ett organisatoriskt perspektiv men det har under senare tid efterfrågats forskning utifrån ett perspektiv som utgår från individen och dennes uppfattningar av vilka hinder som föreligger. Detta gör Töytäri m.fl. (2017) för ett tillverkande varuföretag och finner totalt elva hinder inom tre kategorier. Vi studerar istället vilka hinder som föreligger för ett professionellt tjänsteföretag genom kvalitativa intervjuer med prissättningsansvariga på reklambyråer. Vi finner totalt sex hinder inom de tre kategorierna och påvisar att medan det föreligger andra hinder för reklambranschen, förekommer ändock hinder. Vi för slutligen en diskussion om hur dessa sju hinder förhåller sig till professionella tjänster generellt. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)