Regnbågsflaggan som strategi?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Organisationer väljer idag i större utsträckning att övergå från traditionella medier till digitala plattformar för att kommunicera sin varumärkesidentitet. Digital marknadsföring ger organisationer möjlighet att nå ut till en stor publik, kommunicera sitt varumärke och lyfta upp deras värderingar. I samband med denna utveckling har organisationer idag ett större behov av att differentiera sig från konkurrenter och ta aktiva ställningstaganden för att påverka publikens attityder gentemot varumärket. Studien avser därför att analysera hur organisationer kommunicerar sitt varumärke med hjälp av varumärkesaktivism på sociala medier. I studien undersöks hur organisationer använder sig av denna typ av politisk varumärkesaktivism i sin digitala marknadsföring med ett varumärkesbyggande syfte. En multimodal analys genomfördes på organisationerna Försvarsmakten, IKEA och Nobina där deras Instagraminlägg som publicerats i samband med Pride under åren 2017-2022 analyserades. I vår studie har vi identifierat hur organisationer kommunicerar sitt varumärke med hjälp av varumärkesaktivism i samband med Pride på Instagram. Resultatet uppvisar att organisationer använder sig av social aktivism som en strategi för att tillföra symbolisk mening till deras varumärkesbild. Detta görs genom att i koppling till Pride använda sig av varumärkesbyggande strategier som inkluderar företagets visuella identitet, slogans, logga och produktplacering i kombination med ett tydligt ställningstagande för Pride. Uppsatsen syftar till att bidra med forskning inom Strategisk Kommunikation inom fältet varumärkeskommunikation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)