Man måste anpassa sig hela tiden : Två föräldrars livsberättelser

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för kommunikation och information

Sammanfattning: Studiens syfte är att, med hjälp av life-history metoden, bidra med en fördjupad förståelse av hur föräldrar med utländsk bakgrund upplever och erfar sitt liv under ankomsten till Sverige och hur de minns och konstruerar sin egen migrationshistoria och sönernas skolgång.   Livshistorierna baseras på intervjuer med två föräldrar från Irak och Iran. Föräldrarnas utsagor visar att de livsval som föräldrarna har gjort har haft betydelse för sönernas skolgång. De har valt att undvika att bosätta sig i segregerade områden och de har strävat efter att bli integrerade i det svenska samhället. Familjer med utländsk bakgrund genomgår en ackultureringsprocess och de båda informanterna tillhör assimilerade familjer vilket betyder att de har anammat majoritetskulturens normer. I informanternas utsagor belyses de erfarenheter de har av maktförhållandet mellan minoritetskulturer och majoritetskulturer vilket leder vidare till begreppet intersektionalitet. Föräldrarnas livshistorier lyfter även fram de olika referensramarna av skolans innehåll som föräldrar med utländsk bakgrund kan bära med sig och det är viktigt att skolan kan bemöta det på ett bra sätt och det interkulturella perspektivet bör genomsyra skolans verksamhet. Modersmålsundervisning har visat sig har liten betydelse för sönernas studieresultat däremot har föräldrarnas olika livsval haft desto större betydelse.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)