Samhällskunskapare : Kön, etnicitet, demokrati och marknad i läroböcker för samhällskunskap på gymnasienivå.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

Författare: Roger Syrén; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den här uppsatsen undersöker två läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet utifrån en teoretisk ansats utarbetad efter tidigare forskning av Magnus Dahlstedt och Maria Olson. Läroböckerna är från år 1991 respektive 2011. Läroböckerna undersöks och jämförs utifrån kategorierna kön, etnicitet, demokrati och marknad. Undersökningen fokuserar främst på de bilder, personnamn och övningsuppgifter som förekommer i båda läroböckerna, samt på hur begreppen kön, etnicitet, demokrati och marknad behandlas i textframställningen. Det förväntade resultatet var en utvecklingsriktning från kulturell enhetlighet till mångfald och från betoning av demokrati till betoning av marknad. Resultatet av undersökningen visar dock inte på någon entydig sådan utvecklingsriktning. De båda läroböckerna skiljer sig inte åt så mycket vad gäller hur kvinnor och män samt olika etniciteter framställs. Dock så problematiseras och teoretiseras dessa begrepp betydligt utförligare i läroboken från 2011. Jag kan inte skönja några spår av en utvecklingsriktning från betoning av demokrati till starkare betoning av marknad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)