Symbollek hos barn med autism

Detta är en Master-uppsats från Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen

Författare: Anna Waller; [2016-01-26]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med föreliggande studie var att undersöka skillnader i lek hos barn med autism med ett talat språk (n=17) respektive barn med autism utan ett talat språk (n=12). Materialet utgjordes av filmsekvenser där barnen lekte med en förbestämd uppsättning leksaker tillsamman men en förälder, och utifrån detta kodades förekomsten av symbollek, funktionell lek och icke-lek. Resultatet visade att barnen med ett talat språk lekte signifikant mer symbollek än barnen utan talat språk (t(27)=2,52, p < ,05), och att grupperna inte skiljde sig signifikant åt med avseende på förekomsten av funktionell lek och icke-lek. Avslutningsvis diskuteras resultaten, dess betydelse och studiens brister, samt förslag till vidare forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)