Att realisera e-förvaltning : En studie om förändringsledares hantering av värdeideal inom offentlig verksamhet
Sammanfattning: Politiska påtryckningar kräver offentliga verksamheters effektivisering, vilket har lett många kommuner till att påbörja införandet av effektivitetshöjande, IT-stödda automatiseringslösningar inom sina respektive socialtjänster. Initiativen medför dock ofrånkomliga organisationsförändringar, vilka ställer krav på god förändringsledning för att undvika förändringsmotstånd - något som tidigare uppvisats i samband med initiativen. Förändringsarbeten inom offentlig verksamhet har dessutom beskrivits ställa extra hårda krav på förändringsledarna, i och med hur de behöver navigera de många intressenter som tenderar att finnas inblandade. Genom en abduktiv forskningsansats, innefattande tio semistrukturerade intervjuer med förändringsledare som för närvarande arbetar med att automatisera arbetsprocesser inom socialtjänsten, identifieras bakomliggande intressen och viljor - värdeideal - med inverkan på automatiseringsinititativen. Därtill analyseras hur förändringsledare inom den offentliga sektorn utformar aktiviteter för att hantera dessa skilda viljor. Resultaten visar att tre av totalt fyra möjliga värdeideal går att identifiera i samband med initiativen: effektivitets-, service-, och professionalismidealet. Även om inget regelrätt förändringsmotstånd rapporteras, beskrivs dock en rädsla för hur den förändrade arbetsrollen ska påverka förändringsmottagarna - och vad det innebär för ansvarsutkrävande. Förändringsledarna hanterar idealen och nämnd rädsla genom att prioritera förändringsmottagarnas tidiga inblandning i förändringsarbetet, samt genom att lägga stor vikt vid kommunikativa insatser. Teoretiska och praktiska bidrag diskuteras.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)