Man kan ju alltid påverka... : En studie om hur elever, föräldrar och lärare uppfattar utvecklingssamtal

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för pedagogik

Sammanfattning: Studien fokuserar på utvecklingssamtalets olika dimensioner. Syftet är att undersöka hur elever, föräldrar och lärare uppfattar utvecklingssamtalet, när det gäller samtalets demokratiska lärandepotential. Den empiriska studien utgörs av en kvantitativ undersökning, genom enkäter till elever och en kvalitativ undersökning genom intervjuer av föräldrar och lärare. En genomgång av styrdokumentens olika krav och mål visar att demokrati, kommunikation och lärande är särskilt viktiga. Studien belyser tre olika perspektiv som hör samman med de aspekter styrdokumenten tar upp. För tolkning och förståelse av resultatet används de tre begreppen lärande, demokrati och makt som utgångspunkt. Resultatet visar att elevernas och föräldrarnas förväntningar på utvecklingssamtalet är att få information om elevernas prestationer i skolan. De ger uttryck för att de ser samtalet som ett institutionellt samtal där de har svårt att känna delaktighet. I den mån dialog uppstår, är det på initiativ av läraren. Lärarna menar att det är svårt att koppla samman bedömarrollen med uppdraget att göra samtalet jämbördigt. Samtalet skapar inte några möjligheter till att kritiskt reflektera och granska.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)