Dimensions of User Churn in a Mobile Health Application

Detta är en Master-uppsats från KTH/Industriell Management

Sammanfattning: Användarchurn är ett stort problem för mobile applikationer, och speciellt för älsoapplikationer. Eftersom mobila applikationer är en så ny industri finns det nästan ingen forskning om churn i mobila applikationer, och ingen forskning alls om fokuserad på churn i hälsoapplikationer. Syftet med den här studien var att undersöka vilka dimensioner ett företag med en mobil hälsoapplikation måste ta hänsyn till för att analysera churn, samt att ge dem verktyg för att själva analysera churn i framtiden. Studien gjordes i for m av en case - studie på företaget Lifesum. En omfattande   litteraturstudie genomfördes för att skapa ett initia l ramverk för att analysera churn i en hälsoapplikation. Intervjuer gjordes med både användare samt anställda på Lifesum, med frågor baserade på det initiala ramverket. Resultatet av intervjuerna användes sen för att förbättra ramverket, för att ge en mer korrekt bild av churn i en mobil hälsoapplikation. Resultatet användes också för att skapa en sammanställning av churn på case - företaget Lifesum. Studien resulterade I ett ramverk med flera olika dimensioner, med flera olika kopplingar. De imensioner som främst påverkar churn är användarnöjdhet samt bytesbarriärer, och de är i  in tur influerade av andra faktorer. Analyses av churn i Lifesum - applikationen visar att churn är komplext. Användare har flera olika syften med att använda applikationen, samt ännu fler anledningar till varför de slutar använda appen. Ett diagram som kartlägg er de olika användarna presenteras, men en analys om hur applikationen behöver förändras för att passa behoven av de olika användargrupperna. En  rekommendation ges också till företag att undersöka vilken typ an användare de vill fokusera på, baserat både på vad de kan göra samt vilken riktning de vill att applikationen ska ta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)