Sjuksköterskans upplevelse av samverkan i team - en kvalitativ intervjustudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

Sammanfattning: Bakgrund: När olika professioner inom hälso- och sjukvården ska mötas ochsamarbeta med patienten i centrum, kan det uppstå konflikter, vilket kan leda tillatt graden av god omvårdnad och att patientsäkerheten hotas. Tidigare forskningbeskriver att teambuilding och kommunikation mellan de olika professionernaleder till optimal samverkan i team, vilket stärker patientsäkerheten. Syfte:Beskriva grundutbildade sjuksköterskors erfarenheter och upplevelser av attsamverka i team. Metod: En kvalitativ semistrukturerad intervjustudiegenomfördes. Det insamlade materialet bearbetades med Graneheim ochLundman (2004) manifesta innehållsanalys. Resultat: Sjuksköterskorna upplevdeatt arbeta i team var ett bra sätt att arbeta med patienten i centrum, där samtligaprofessioner strävade efter ett gemensamt mål. Målet var att ge patienten bästamöjliga vård. Kommunikation vid samverkan i team ansågs höjapatientsäkerheten och tidsbrist ansågs vara tärande på kommunikationen inomteamet, vilket ledde till sänkt patientsäkerhet. Slutsats: Utbildning inomsamverkan i team, såsom teambuilding och kommunikation, är något som ansesstärka ett optimalt samarbete mellan de olika yrkesprofessionerna. Utbildning förpersoner på chefsnivå inom detta område är att rekommendera, då all form avutbildning för personal skall godkännas och implementeras på chefsnivå.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)