Utvecklandet av personas : - en kvalitativ studie i att lära känna sin målgrupp

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för datavetenskap

Sammanfattning: Marknaden ser inte likadan ut idag som den gjorde förr. Kunden vill inte längre låta sig styras utan har istället, i allt större utsträckning, själv börjat styra. Detta lägger allt större vikt vid målgruppen. Det är idag viktigt att behärska konsten att förstå sina kunder. En metod för att skapa en bild av sin målgrupp är den s.k. personan. Persona är ett designverktyg som blir allt vanligare kring utveckling av produkter och system. Metoden bygger på en gestaltning av målgruppen eller användaren. Till största delen bygger personan på insamlad data utifrån målgruppen som sedan med hjälp av olika parametrar sätts samman till en gemensam person. Personan måste bygga på datainsamlingar kring målgruppen och skall utvecklas individuellt för varje specifik produkt. Personan skall vara typisk och trovärdig men inte stereotypisk! Personan skall inte sträva efter att vara en genomsnittlig användare. Syftet med denna rapport är att studera skapandet, utvecklingen, införandet och betydelsen av en persona samt att ifrågasätta betydelsen av kunskap kring sin målgrupp. Finns det några skillnader mellan våra fördomar och utvecklade personas? Genom enkätundersökningar har respondenter tillsammans skapat en beskrivning av målgruppen norrlänningar. En sammanställning av resultatet har sedan jämförts med en persona som utvecklats enligt det tillvägagångssätt som litteraturer beskriver. Det visade sig att skillnaderna är färre än likheterna. Kan det vara en slump?

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)