Den provokativa musiken: Förhållandet mellan musik och politik sett genom Hindemiths opera och symfoni Mathis der Maler

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Musikens roll i samhället är ständigt ämne för diskussion. Den har sett olika ut genom tiderna och under perioder har musiklivet blivit hårt reglerat från politiskt håll. Detta arbete undersöker förhållandet mellan musik och politik med frågeställningar om hur musikskapandet påverkas av politisk inblandning, och om vad konstnärens uppgift är i samhället. Dessa frågor undersöks med utgångspunkt i Paul Hindemiths opera och symfoni Mathis der Maler. Arbetet behandlar det tyska musiklivet efter nazistpartiets maktövertagande 1933 med inblickar i Hindemiths situation som tonsättare. Den av regimen oönskade musiken kom att skändas och censureras, och konsten kom att bli mer reflekterande över sin samtid. Frågan om konstnärens uppgift i samhället blev högst relevant och i Hindemiths fall är svaret att konstnären har ett ansvar att oavsett omständigheter inte sluta utöva sin konst.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)