Effekten av kommunikationsträning i farmaciutbildningar, en systematisk litteraturöversikt, år 2010-2021

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för farmaci

Sammanfattning: Resultatet från arbetet kan användas för att förbättra utvärderingen av kommunikationsträning inom farmaciutbildningar. Vidare kan detta bidra till utveckling av kommunikationsträningen. I den publicerade vetenskapliga litteraturen används olika typer av mått för att mäta effekten av kommunikationsträning. Bland de 23 studierna inkluderade i detta arbete användes poäng/betyg och enkäter lika ofta för att mäta effekten. I stort sett alla studier visade en förbättring av det studien mätte. Exempel på effekter som sågs är; högre medelvärde för poäng på en uppgift, ökning i studenternas självrapporterade självförtroende angående kommunikation och positiv förbättring av studenternas attityder till kommunikation. Om förbättringen som sågs innebär en relevant ökning av studenternas kommunikationsförmåga går dock inte säga utifrån materialet i detta arbete. En av farmaceutens roller är kommunikatör. Tidigare forskning indikerar att farmacistudenter som vill jobba på apotek behöver färdigheter inom kommunikation och att intresset finns hos farmacistudenter att utveckla interprofessionella färdigheter.     Sökningen efter relevant litteratur utfördes gemensamt av två studenter. Delar av urvalsprocessen av vilka artiklar som skulle användas i arbetet gjordes av båda studenterna, men den sista delen utförde författaren enskilt. Tre vetenskapliga databaser användes vid sökningen, som utfördes i början av mars 2021. Vid litteratursökningen användes orden ”communication” och ”pharmacy education”. Totalt 500 unika artiklar identifierades genom sökningen. Artiklar skrivna på engelska, publicerade mellan 2010/09/02-2021/03/01, som handlade om kommunikationsträning inom farmacigrundutbildning inkluderades om de använde före-efter-studiedesign eller kontrollgrupp. För att öka kvaliteten på arbetet granskade studenterna kvaliteten på artiklarna som skulle användas i arbetet. Materialet från studierna analyserades och jämfördes, där fokus låg på likheter och skillnader.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)