Sambandet mellan elevers i årskurs nio idrottsbetyg och avsatt tid för fysisk aktivitet på fritiden

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Sabina Magnusson; Rihad Rahman; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar Studien avser att mäta sambandet mellan betyg i idrott och hälsa och spenderad tid på fysisk aktivitet utöver skolidrotten i årskurs nio.   Frågeställning: Finns det något samband mellan niondeklassares betyg i idrott och hälsa och avsatt tid för fysisk aktivitet utöver skolidrotten och hur ser det i så fall ut?   Metod Totalt 91 elever i årskurs nio från två olika skolor fick besvara en pilottestad enkät med frågor om idrottsbetyg och antal timmar fysisk aktivitet på fritiden. Samband mellan elevens betyg och aktivitetsgrad analyserades med hjälp av korrelationsanalys enligt Spearman. Betygen överfördes till siffervärden för att medelbetyg skulle kunna beräknas med avseende på hur mycket tid för fysisk aktivitet eleverna rapporterar.   Resultat Resultaten baseras på 86 fullständigt ifyllda enkäter. Inget samband kunde ses mellan elevens idrottsbetyg och aktivitetsgrad. Det uppvisades små, icke signifikanta, skillnader i medelbetyg mellan grupper med olika antal timmar avsatta för fysisk aktivitet.      Slutsats Undersökningen påvisar inget samband mellan elevens idrottsbetyg och avsatt tid för fysisk aktivitet utanför skolidrotten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)