Förskolans systematiska kvalitetsarbete : Uppfattningar och arbetssätt hos förskollärare och förskolechefer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: När Lpfö (1998) reviderades 2010 tillkom ett nytt kapitel och det systematiska kvalitetsarbetet blev en del av alla förskolors arbete i Sverige, där Lpfö (1998 rev. 2011) pekar på att det är något som ska ske kontinuerligt. Detta arbete är det förskollärarna samt förskolechefen som har ansvar för att det genomförs. Studiens syfte är därför att se vilka uppfattningar som förskollärare och förskolechefer har samt vilka arbetssätt de använder sig av i utförandet av det systematiska kvalitetsarbetet. De frågeställningar som studien utgår ifrån är: Vilken uppfattning har förskollärarna respektive förskolecheferna kring kvalitet och systematiskt kvalitetsarbete i förskolan? Vad kännetecknar de arbetssätt som de olika förskolorna använder sig av i det systematiska kvalitetsarbetet? Hur ser samspelet och ledarskapet ut kring det systematiska kvalitetsarbetet mellan förskollärare och förskolechefen i verksamheten?   Studien utgår från en kvalitativ metod där förskollärare och förskolechefer intervjuas med öppna frågor för att få fram personliga åsikter och tankar. Resultatet från intervjuerna kopplas samman med den tidigare forskning som finns kring ämnet samt de teoretiska utgångspunkterna; sociokulturellt perspektiv, styrning och ledarskap. I studien framkommer det att uppfattningar och arbetssätt kring det systematiska kvalitetsarbetet skiljer sig åt samtidigt som det finns flertalet likheter mellan förskollärarna men även mellan förskollärare och förskolechef. Resultatet visar att ledarskap och styrning är en viktig del i utförande av systematiskt kvalitetsarbete som påverkar både uppfattningar och arbetssätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)