”Detta är inget nytt, nu har jag bara fått ord för det” -aktionsforskning kring lässtrategier i åk7

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att följa ett arbetslags arbete och genom handledning utveckla reciprok undervisning i inkluderande arbetsformer för att utveckla alla elevers läsförståelse, i synnerhet elever med utvecklingsstörning. Frågeställningar: 1. Hur anpassar och utvärderar man i arbetslaget den reciproka undervisningen för att utveckla läsförståelsen hos eleverna? 2. Hur beskriver lärarna att den inkluderande undervisningen påverkar alla elevers läsförståelse, i synnerhet elever med utvecklingsstörning? 3. Hur uttrycker lärarna sig om grupphandledning i det här syftet och sammanhanget? Teori: Studien tar sin utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv, i vilket lärande sker i interaktion med andra och med språket som ett viktigt redskap (Skolverket, 2009). En central teori i vårt kommande examensarbete är Vygotskijs teori om zonen för den närmaste utvecklingen (Ahlberg, 2015). Studien bygger även på det relationella perspektivet, där problemet placeras i sociala samspel och konstruktioner och på så sätt lyfts bort från individen (Nilholm, 2005). Metod: Eftersom vi vill göra ett utvecklingsarbete och genom handledning utveckla reciprok undervisning, har vi valt aktionsforskning som ansats (Söderström, 2012; Rönnermann, 2012a). Vi som forskare har deltagit i utvecklingen genom handledning av ett arbetslag, där vi genomfört fokusgruppsamtal, observationer samt flera utvärderande frågeformulär. Vid sammanställning och framställning av resultatet har vi använt oss av innehållsanalys. Resultat: Samtliga lärare var eniga om att de tror att arbetet med reciprok undervisning kan gynna alla elever, inklusive elever med utvecklingsstörning. Elever med utvecklingsstörning kan, enligt en av lärarna, gynnas av att individuellt eller i mindre grupp repetera strategierna och förberedas inför arbetet i helklass. Lärarna anpassade undervisningen genom bland annat extra stöd till vissa elever i och ibland utanför klassrummet. Samtliga lärare ansåg att lässtrategier bör användas och undervisas av samtliga lärare på skolan i alla ämnen. Svårigheter med undervisningen som framkom under arbetets gång var bland annat att det tar tid att vänja elever vid ett nytt arbetssätt, samt att arbetet kan vara svårt att dokumentera och bedöma. Flera lärare uttryckte att de och eleverna fått ord för det de lärt sig och att diskussionerna lyfts till en ny nivå med ett gemensamt språk. Samtal och observationer visade att eleverna fick mer och mer talutrymme ju längre utvecklingsarbetet fortskred. Majoriteten av lärarna uttryckte att handledningen skapat tidsutrymme för reflektion, pedagogiska samtal och lärande i arbetslaget, något de upplevde att de sällan haft tid för.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)