Hur ser pedagoger på sin förmåga att skapa matematikundervisning för alla elever i klassen

Detta är en Kandidat-uppsats från Specialpedagogiska institutionen

Författare: Carina Gradin; Sara Ogembo; [2009]

Nyckelord: Matematik; lärare; elever; specialundervisning;

Sammanfattning: Sammanfattning Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur pedagogerna ser på sina förutsättningar att skapa matematikundervisning för alla elever i klassen. Bakgrunden till det valda ämnet är att många elever som slutar grundskolan inte når upp till betyget Godkänd i ämnet matematik (SOU, 2004). Då det är lärarna i grundskolan som skall förmedla de matematiska kunskaperna till eleverna fann vi det intressant att vända oss till lärare för att få deras syn på vilka möjligheter de anser sig ha för att förmedla en undervisning i matematik till alla elever i klassen. Med hjälp av enkätfrågor ställda till 25 verksamma pedagoger i grundskolans tidigare år som undervisar i ämnet matematik försökte vi finna svar på vår fråga. I litteraturstudien kom vi bland annat i kontakt med studier av elever som efter avslutad grundskola inte nått upp till betyget Godkänd i ämnet matematik. Resultatet av enkätundersökningen visade att samtliga respondenter ansåg att de hade kompetensen att förmedla matematikkunskaperna till eleverna men de upplevde att undervisningsgrupperna var för stora. I tidigare forskning framkom det att även elever ansåg att det var för stora klasser och var ett hinder för deras matematikutveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)