Svenska modeföretags internationella marknadsföring : - En studie om standardisering vs. anpassning på utländska marknader

Detta är en Kandidat-uppsats från Ekonomihögskolan, ELNU

Sammanfattning: Bakgrund och problem: Idag expanderar allt fler modeföretag utomlands, och det krävs mycket av företagen för att de ska lyckas konkurrera på en internationell nivå. Uppsatsens problem ligger i huruvida svenska modeföretag bör justera sin ursprungliga marknadsföringsstrategi eller inte när de går ut på nya internationella marknader. Ska marknadsföringen anpassas helt och hållet eller räcker det med att anpassa mindre delar? Denna debatt har länge pågått och det finns argumentationer för att tillämpa både standardiserad eller anpassad strategi. Forskningsfråga: Hur anpassar svenska modeföretag sin internationella marknadsföring på de utländska marknader de är etablerade på? Syfte: Syftet med denna uppsats är att få en djupare förståelse i vilken utsträckning de utvalda fallföretagen använder sig av anpassad eller standardiserad marknadsföring på internationella marknader. Metod: Uppsatsen består av en fallstudie av svenska modeföretag som är etablerade på internationella marknader. För att genomföra denna forskning har vi använt oss av en deduktiv metod med induktiva inslag. Undersökningen är av kvalitativt slag, där den empiriska insamlingen skett via kvalitativa intervjuer. Slutkommentar: Vi har utifrån vår forskning konstaterat att modeföretag kan använda sig av en relativt standardiserad strategi, där de anpassar delar av sin marknadsföring för att nå framgång på internationell marknad. Författarna har dragit slutsatser om att modeföretag med hög kunskap om den nya marknaden har lättare för att placera sitt budskap i kundens medvetande, som i sin tur ökar varumärkets kännedom på den internationella marknaden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)