Att göra lärande möjligt: betydelsen av undervisningens
utformning för elevers lärande inom naturvetenskap
Sammanfattning: Detta arbete är en variationsteoretisk studie i hur elevers lärande i
naturvetenskap påverkas av undervisningens utformning. En så
kallad ”learning study” utfördes med två grupper ur en femteklass.
Grupperna undervisades i två omgångar med utvärdering och utveckling av
undervisningsmaterialet mellan. Elevernas för- och efterförståelse
kartlades med hjälp av intervjuer och grupperna jämfördes med avsikt att
undersöka hur de olika undervisningstillfällenas utformning påverkade
elevernas lärande. Undersökningen har gett oss lärdom om vilka faktorer i
undervisningens utformning som spelar roll för elevernas möjligheter till
lärande. Språket, elevernas förförståelse samt undervisningsstoffets
begränsningar är några av faktorerna som visade sig ha betydelse för den
undervisning som genomfördes i undersökningen.
KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)