Håll i hatten! : Hattföretaget Tonaks möjligheter att stärka sitt varumärke på en mogen marknad

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund: Hattmarknaden har under de senaste åren genomgått stora förändringar, som främst beror på en minskad efterfrågan, vilket har resulterat i att hattföretaget Tonak befinner sig på en mogen marknad. När ett företag befinner sig på en mogen marknad är kunders behov generellt tillfredsställda, produkter kopieras hastigt och priskänsligheten är hög. För att ett företag ska kunna nå framgång på denna marknad är det därför viktigt att arbeta med att bygga upp ett starkt varumärke. Syfte: Vårt mål är att, genom att göra en varumärkesanalys, undersöka hur företaget Tonak kan stärka sitt varumärke på en marknad som befinner sig i en mognadsfas Metod:Vår undersökning är en fallstudie där vi har vi har valt att använda oss av kvalitativa undersökningsmetoder bestående av ett flertal intervjuer med utvalda personer som är väl insatta i ämnet. För att operationalisera intervjufrågorna har vi kategoriserat dem utifrån de teoretiska faktorer som våra modeller belyser. En litteraturöversikt har gjorts där vi kan konstatera att liknande studier finns sedan tidigare, men det som gör vår studie unik är vår speciella marknadssituation, val av företag och modifierade modeller. De källor som vi använt oss av består av facklitteratur, vetenskapliga artiklar, elektroniskt material och intervjuer. Slutsats: De mest intressanta upptäckterna från empirin ur ett teoretiskt perspektiv är bland annat att Tonaks varumärke är starkt gentemot befintliga återförsäljare där identiteten stämmer bra överens med imagen. Det är dock inte tillräckligt då de befintliga återförsäljarna är för få på den svenska marknaden för att påverka slutkunden. För att skapa ett starkare varumärke måste de dels utöka sin försäljning genom att finnas hos fler återförsäljare, samt se till att befintliga återförsäljares slutkunder uppmärksammar varumärket och inte bara produkten. För att kunna göra det måste positiva perceptioner och attityder skapas hos slutkunderna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)