Reaktiveringsmejl : En metod för ökad lönsamhet?

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Trots att e-handeln har ökat under de senaste decennierna, är konverteringsgraden för onlinebutiker inom modesegmentet fortfarande låg. Detta kan bero på det fenomen som kallas “shopping cart abandonment”, vilket innebär att kunder lägger varor i sina virtuella varukorgar men inte sluför köpet. Det finns många anledningar till varför kunderna agerar på detta sätt. En av de vanligaste orsakerna är att det föredragna betalningsalternativet inte är tillgängligt. Eftersom alla fall av shopping cart abandonment innebär en förlorad försäljning är det viktigt för onlineföretag att arbeta mot en högre konverteringsgrad då även den minsta ökningen av slutförda köp innebär en ökad lönsamhet. Därför bör det vara av intresse för alla onlineföretag att upprätta rutiner för att se till att kunderna kommer att slutföra sina köp. Ett sätt att göra detta är att påminna kunderna via e-mejl om produkterna i den övergivna kundvagnen. Dessa mejl kallas reaktiveringsmejl och innebär i grunden att företaget skickar ett mejl till de kunder som övergivit sin virtuella varukorg. Huvudfokus i denna studie är reaktiveringsmejl med syfte att undersöka hur e-handelsföretag inom mode och textilbranschen använder reaktiveringsmejl och om de i så fall sett en ökning i konverteringsgraden. För att uppfylla syftet har två olika datainsamlingsmetoder använts. Först och främst genomfördes ett experiment bland e-handelsföretag inom det valda segmentet för att på så vis få en bild av hur vanligt det är att använda reaktiveringsmejl. Efter detta genomfördes telefonintervjuer med ett antal av dessa företag för att få en mer djupgående förståelse kring reaktiveringsmejl. Undersökningens resultat visar att användningen av dessa e-postmeddelanden inte är så vanlig, men däremot att det är ett framgångsrikt sätt att minska förekomsten av shopping cart abandonment samt öka konverteringsgraden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)